EL CANT DE L'ESTORETA VELLETA - HISTÒRIA |
||
A l’Arxiu Municipal és conserva un ofici de 13 de marc de 1784, dirigit al Corregidor, en el que s’hi li indica que no es feren falles als carrers i carrerons, sinó que es posaren en les places i altres espais urbans buits. Les falles son ja un fenomen consolidat però, com hem arribat fins ací? Les teories son plurals. Per a uns, sols es una manifestació del
culte pagà al foc; altres, el dia festiu de Sant Josep. En altres llocs
es donen este tipus de fets, però sols a València, per la conjunció
de una sèrie de elements, passa a ser una gran festa universal. Esta activitat no sols es domèstica. A tots els menuts tallers artesanals que son a tot arreu de la Ciutat, també es fa una neteja general aprofitant que el bon temps està açi, i es destria entre tot el material. Els fusters trauen les seues burumballes, i les posen junt al "estai", senzill aparell de on es penjava el cresol i que quan venia la primavera havia complit sa funció un any mes, pegant-li foc a tot allò, i així passant el rato de la cremà, cantant i alegrant al veïnat. Naixquè entonces la costum entre els aprenents dels tallers de anar casa per casa arreplegant les coses velles que també amb l’avinguda del calor, perden la seua funció. Ben prompte altres companys de jocs de estos aprenents s’uniren a la festa, fins a convertir-la en l’autentica festa infantil. Els xiquets són doncs els creadors espontanis de l’organització de los fogueres. Una travessura consentida una vegada a l’any per els majors. Tot lo que arreplegaven ho portaven al lloc apropiat on es feia la festa. Però a estos elements es falta un gra d’ingeni que sols es dona entre els valencians. Algú pensà en revestir la falla inicial amb paper i tela, a la que li afegien alguns escrits picants al·lusius a la figura que es pretenia representar. Els majors converteixen esta innocent festa infantil en una dura crítica, malgrat tot, els xiquets són encara els encarregats d’arreplegar els trastos vells al só de "... hí ha una estoreta velleta pa la falla de Sant Josep, el Tío Pep..." A la fi del segle XIX les Falles ja tenen un nivell d’acabat que ja no es el "pensat i fet" de les reunions del veïns, que en una nit les pensaven, construïen i plantaven. No era com hui, però hi havia una mínima estructura d’artesans al voltant de la creació del monument. Durant este procés, el "Cant de l'Estoreta" tant volgut per
els fallers, apareix com una manifestació mes dels que naixen de la
creativitat popular, en un moment inconcret de la València del Segle
XIX. O, tal volta mes arrere. La tradició perdura any darrere any per iniciativa de la Falla de l'Arbre,
al cor del Barri del Carme, que organitza des de 1962 el "Festival
Concurs del Cant de l'Estoreta Velleta", gràcies a un gran faller
com fou Manel Aliaga i Hernández, amb el recolzament de tota la Comissió
presidida per Manel Jesús-Maria i Beselga. Per la seua part, Manolo Jesús-Maria fou el contrapunt de Aliaga. El coneixen com a "el platerito" perquè al carrer de Sant Tomeu tenia una botigueta i taller de platería fina, i tingué el encert de saber valorar el projecte posant a la seua disposició tots el mitjans necessaris per a dur-lo a la pràctica. El "Cant de l'Estoreta" rememora cada any aquella València que va vore com les Falles naixien i a aquells xiquets del Barri que portaven la festa i la alegria als seus veïns. Tots els grups participants esobligat a que tanquen la seua participació amb precisament el "Cant de l'Estoreta Velleta". Hui en dia el Concurs ha pres cos. Es convocat per la Junta Central Fallera, i en el que participen nombroses Comissions vestides amb els trages més típics, oferint una pinzellada de la València que va vore nàixer les Falles, que al Barrí del Carme com a marc irrepetible, una de les mes velles Comissions procura cada any fer viure de nou, i mantíndre-la. En cadascuna de les seues edicions un Jurat compost per personalitats rellevants, i del que es President nat el corresponent de Junta Central Fallera, dona els premis en tres categories: al CONJUNT, al XIQUET MES TÍPIC i al ja mencionat CANT. La Comissió organitzadora té instituït un premi que porta el nom del seu creador, i està destinat a agrair al grup que representa el CANT lo més fidel al seu origen. D. Agustín Esteve Carrasco. |